Thursday, January 20, 2011

Demi Negara.........Malaysia.


Sayang Misbun
Oleh HELMI TALKAH
helmi.talkah@kosmo.com.my

MISBUN tiba-tiba muncul di Stadium Putra, Bukit Jalil semalam ketika anak didiknya, Datuk Lee Chong Wei sedang mengharungi perlawanan menentang Hu Yun dari Hong Kong. Chong Wei menang 21-6, 21-9.

KEHADIRAN jurulatih perseorangan negara, Datuk Misbun Sidek di Stadium Putra, Bukit Jalil pada Kejohanan Badminton Terbuka Malaysia semalam mula mencetuskan pelbagai persoalan.

Seperti yang diketahui, Misbun telah pun meletakkan jawatan daripada tugasnya selaku jurulatih pada 31 Disember tahun lalu.

Namun, kelibatnya yang duduk di tempat jurulatih di tepi gelanggang ketika pertemuan anak didiknya, Datuk Lee Chong Wei dengan pemain Hong Kong, Hu Yun pada aksi pusingan kedua memang di luar jangkaan.

Ia seakan-akan memberi petanda bahawa jurulatih tersebut akan kembali ke pangkuan Persatuan Badminton Malaysia (BAM).

Begitupun, segala persoalan yang bermain dalam fikiran pelbagai pihak termasuk warga media yang membuat liputan kejohanan ini hanya mampu dijawab oleh Misbun sendiri.

Mujur, Setiausaha Kehormat BAM, Ng Chin Chai memberikan gambaran serba sedikit mengenai kehadiran Misbun di stadium semalam.

Menurut Chin Chai, BAM memang ada meminta Misbun untuk hadir ke stadium bagi memberikan semangat kepada Chong Wei.

"Kami (BAM) ada hantar sepucuk surat kepada Misbun untuk mempertimbangkan semula keputusan mengenai peletakan jawatannya.

“Menerusi surat itu juga kami memintanya untuk hadir ke stadium bagi memberikan semangat kepada Chong Wei demi kepentingan negara," katanya.

Bagaimanapun, Chin Chai menjelaskan yang pihaknya tidak mendapat sebarang maklum balas daripada Misbun atas permintaan itu.

Berdasarkan kenyataan Chin Chai itu, jelaslah bahawa Misbun sebenarnya masih sayangkan pemain-pemain yang pernah berada di bawah kendaliannya terutama Chong Wei.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails