Friday, May 21, 2010

Bangkok Aman

BANGKOK - Perdana Menteri Thailand, Abhisit Vejjajiva semalam menyatakan ketenteraman telah dipulihkan di Bangkok dan beberapa wilayah lain selepas kekacauan berlaku akibat tindakan penunjuk perasaan antikerajaan yang terkenal dengan panggilan Baju Merah berlaku pada Rabu lalu.

Beliau turut menegaskan akan meneruskan pelan perdamaian dengan penunjuk perasaan antikerajaan itu.

Menurutnya, satu siasatan bebas berhubung semua kejadian yang berlaku semasa protes tersebut berlaku akan dilakukan sejajar dengan pelan perdamaian dengan kumpulan Baju Merah.

Abhisit berkata demikian semasa menyampaikan ucapan menerusi televisyen. Sekurang-kurangnya 83 orang terbunuh dalam pertempuran politik yang berlaku ekoran pertempuran antara anggota-anggota tentera dengan penunjuk perasaan antikerajaan yang berlaku selama dua bulan.

Krisis politik berakhir pada Rabu lalu selepas anggota-anggota tentera menggempur kem yang didirikan oleh penunjuk perasaan di Bangkok.

Penunjuk perasaan yang kebanyakan penyokong kuat bekas Perdana Menteri, Thaksin Shinawatra yang digulingkan junta tentera pada 2006 menuntut Abhisit meletakkan jawatan, Parlimen dibubarkan dan pilihan raya baru diadakan dengan segera sebagai syarat untuk menghentikan protes jalanan secara besar-besaran. - Agensi

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails