Tuesday, November 30, 2010

Pak Pandir Yang Tak Kenang Budi...


Sultan Selangor dukacita

SULTAN SELANGOR (kiri) menyampaikan cenderahati kepada pembentang kertas kerja, Prof. Emeritus Dr. Shad Saleem Faruqi di Shah Alam semalam.

SHAH ALAM – Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah baginda sedih dan dukacita kerana ada segelintir individu yang berhijrah ke negeri itu, terutama orang Melayu, sanggup mempersoalkan peranan institusi Raja Melayu serta kedudukan dan hak keistimewaan bangsa Melayu.

Baginda bertitah, golongan itu turut mempersoalkan kerelevanan institusi Raja Melayu serta peranannya dalam sistem pemerintahan negara ketika ini.

“Matlamat mereka agar sistem Raja Berperlembagaan ini disemak dan dikaji semula atas alasan negara telah menjalani arus pemodenan dan sistem yang diamalkan sekarang ini sudah tidak bersesuaian adalah amat tidak bertepatan,” titah baginda pada majlis pembukaan Wacana Raja Berperlembagaan - Perspektif Sejarah, Kini dan Masa Depan di sini semalam.

Sultan Sharafuddin bertitah, terdapat juga suara lantang di kalangan orang Melayu sendiri yang meminta perkataan ‘Melayu’ dihapuskan daripada ungkapan Raja-Raja Melayu.

Baginda percaya perbuatan itu dilakukan golongan berkenaan untuk kepentingan diri sendiri atau kepentingan politik mereka.

1 comment:

  1. hoho..mereka lupa untuk baca ..pada masa hadapan ia akan menjadi duit apabila apabila kita bersedia untuk kmebuka sebagai sebuah produk pelancongan seperti di uk

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails