Wednesday, July 7, 2010

Ghana Beri Bonus WC

Pemain Ghana dapat habuan

PEMAIN Ghana mencipta sejarah tersendiri apabila menjadi satu-satunya wakil dari benua Afrika berjaya melangkah ke pusingan suku akhir Piala Dunia 2010.ACCRA, Ghana - Pemain skuad Ghana akan diberikan anugerah kebangsaan dan wang tunai AS$20,000 (RM64,465) setiap seorang selepas berjaya layak sehingga peringkat suku akhir Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan."Kamu semua layak untuk menerima penghargaan ini kerana kamu telah membanggakan Ghana dan juga benua Afrika."Kamu mungkin tidak menjuarai Piala Dunia tetapi berdasarkan prestasi yang kamu semua tampilkan, kamu bukan saja membawa nama baik Ghana, malah benua Afrika," kata Presiden Ghana, John Atta Mills selepas menyambut kepulangan skuad tersebut kelmarin.
Pihak kerajaan Ghana turut bersetuju untuk memberikan ganjaran wang tunai AS$10,000 (RM32,233) kepada setiap seorang tenaga kejurulatihan skuad itu.Sementara itu, bekas Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Kofi Annan yang merupakan warga Ghana menulis dalam satu surat dengan menyatakan bahawa dia adalah salah seorang yang begitu kecewa selepas pasukan itu tewas menerusi sepakan penalti kepada Uruguay."Reaksi saya berhubung insiden penuh drama pada penghujung masa tambahan itu ialah ia sesuatu yang tidak adil."Tapi walaupun anda tewas perlawanan itu, anda semua telah keluar sebagai pemenang. Ucapan tahniah ini bukan hanya kerana persembahan cemerlang anda semua tetapi anda kalah dengan bermaruah," kata Annan.
Ghana menjadi wakil tunggal benua Afrika yang tinggal ketika saingan memasuki pusingan kedua dan suku akhir. Baki lima lagi pasukan dari benua Afrika terkandas seawal saingan peringkat kumpulan. - AP

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails