Monday, July 12, 2010

Ramalan Awal Jadi Kenyataan...Spain Juara WC.

Skuad Sepanyol disambut meriah

MADRID - Pemain-pemain bola sepak Piala Dunia Sepanyol diberikan sambutan meriah sejurus mereka tiba di Lapangan Terbang Barajas di sini semalam.Sorakan bergemuruh daripada peminat-peminat bola sepak itu bergema apabila ketua pasukan, Iker Casillas keluar dari pesawat bersama jurulatih, Vicenter del Bosque dan menjulang trofi Piala Dunia.Sepanyol menjadi Juara Dunia buat kali pertama selepas menewaskan Belanda 1-0 di Stadium Soccer City, Johannesburg di Afrika Selatan dalam masa tambahan semalam.
Pemain-pemain itu akan bertemu dengan Perdana Menteri, Jose Luis Rodriguez Zapatero sebelum menaiki sebuah bas tidak berbumbung di bandar raya Madrid bagi meraikan kemenangan tersebut.Parti meraikan kemenangan bersejarah itu sudah pun diraikan oleh penduduk Sepanyol sejurus selepas skaud berkenaan menewaskan Belanda."Iniesta Presidente! Iniesta Presidente!, jerit salah seorang peminat semasa sekumpulan penduduk berarak di Gran Via, di sini pada awal pagi.Beberapa penduduk lain meniru gaya matador dengan mengibarkan bendera Sepanyol semasa kereta-kereta melalui jalan raya sambil bersorak Ole.
Sementara itu, pemain-pemain Belanda akan diberikan sambutan meriah walaupun tewas semasa mereka tiba di Amsterdam hari ini.Skuad itu akan melakukan kunjungan hormat ke atas pemerintah Belanda, Ratu Beatrix.
"Kita perlu bangga dengan pasukan kita. Mereka (pemain-pemain) telah menjadikan kita gembira selama sebulan," titah Putera Mahkota Belanda, Willem Alexander kepada sebuah stesen televisyen Belanda.
- AFP

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails