Monday, July 5, 2010

Kapal Selam Untuk Berniaga.


GAMBAR yang disiarkan polis Ecuador semalam menunjukkan sebuah kapal selam ditahan di sebuah hutan terpencil dekat sempadan Colombia.
AS tahan kapal selam mampu bawa dadah
WASHINGTON - Jabatan Pentadbiran dan Penguatkuasaan Dadah Amerika Syarikat (AS) menyatakan pihaknya telah membantu pemerintah Ecuador menahan sebuah kapal selam yang mampu mengangkut bertan-tan kokain.Pegawai-pegawai DEA berkata, kapal selam berkuasa elektrik diesel itu dibina di dalam sebuah hutan terpencil dan ditahan berdekatan sebuah sungai berhampiran dengan sempadan Colombia-Ecuador.Pihak berkuasa Ecuador menahan kapal selam itu sebelum ia melakukan pelayaran sulung ke laut.Kapal selam itu mempunyai sebuah periskop dan sistem penghawa dingin.Ketinggian kapal selam itu 2.7 meter dan panjangnya 30.48 meter.

Pihak DEA menyatakan kapal selam itu dibina untuk menyeludup dadah merentasi lautan.Pengarah Serantau DEA Banjaran Andes, Jay Bergman berkata, ia merupakan satu perkembangan yang serius kerana kapal selam itu mampu belayar jauh dan berupaya membawa muatan.Seorang suspek berhubung kes itu telah ditahan.Kartel dadah di Colombia memang terkenal menggunakan kapal selam buatan sendiri untuk menyeludup dadah. - AP

1 comment:

Related Posts with Thumbnails