Sunday, January 3, 2010

Jodoh ditangan Tuhan...

Jejaka 22 tahun pilihan Maizawati
Oleh NAZARALI SAERIL dan SYARIFAH DAYANA SYED BAKRI
metahad@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Saya dan ustaz (Akhil Hayy) tidak pernah berhubung sejak berpisah 15 Julai 2008. Mungkin saya akan menghubunginya bagi memaklumkan niat saya untuk melangsungkan perkahwinan.“Bagaimanapun, saya belum menentukan bila masa sesuai untuk menghubungi ustaz. Mungkin dalam masa terdekat,” kata bekas isteri penyanyi dan penceramah bebas itu, Maizawati Zainal, semalam.Maizawati yang berumur 34 tahun mengesahkan dia akan mengakhiri zaman solonya pertengahan Februari depan dengan mengahwini lelaki berusia 22 tahun yang berasal dari Likas, Sabah.Menariknya, dia akan menjemput Akhil Hayy, 40, serta isteri barunya, penyanyi Norwahida Abdul Wahab atau Waheeda, 31, pada majlis perkahwinan itu yang bakal berlangsung di Ipoh.“Walaupun tidak dijemput dalam majlis perkahwinan ustaz dan Waheeda, sebagai seorang Islam, saya tidak berdendam, sebaliknya akan menjemput mereka datang.“Saya akan terima mereka dengan tangan terbuka sebagai tetamu. Begitu juga dengan sesiapa saja, cuma terimalah keadaan serta hidangan majlis itu seadanya kerana ia bakal diadakan secara sederhana,” katanya.Berkaitan perkenalannya dengan bakal suami, Maizawati memaklumkan mereka berkenalan selepas perpisahannya dengan Akhil selesai.Katanya, jejaka berkenaan memiliki ciri-ciri diharapkan untuk menjadi suami dan bersyukur kepada Allah SWT kerana diberikan peluang untuk ‘membina masjid’ sekali lagi.“Bakal suami seorang yang rendah diri, kelakar, ramah, tidak sombong, bijak menyelesaikan masalah selain punya bakat menyanyi dan suaranya mirip Amy Search,” katanya yang mula mengenali lelaki berkenaan yang bertugas sebagai chef di sebuah restoran makanan Jepun di Singapura sejak lima bulan lalu.

Walaupun usia perkenalan mereka masih baru, hati Maizawati terbuka untuk mengenali dan menerimanya.“Hubungan kami bukan seperti pada zaman remaja yang perlu masa untuk berkenalan dan bercinta tetapi yakin bahawa hati ini terbuka dengan izin Allah SWT,” katanya.Maizawati turut mengakui dia memilih untuk menamatkan kehidupan solo kerana kasihankan anak.“Saya kasihankan anak, terutama yang bongsu dan berumur dua tahun, kerana sering bertanya kenapa orang lain ada ayah dan dia tidak. Dia juga yang meminta seorang ayah,” katanya.Dia mengakui, walaupun umur jejaka berkenaan jauh lebih muda, ia tidak menjadi halangan kerana sudah bersedia menjadi suami serta ayah kepada anaknya.“Saya tidak anggap usia bakal suami sebagai pengukur kemampuannya menggalas tanggungjawab sebagai suami. Tidak semestinya lelaki lebih tua bertanggungjawab serta memahami susah payah dihadapi wanita.“Tidak semestinya juga lelaki muda kurang bijak menangani hal rumah tangga. Yang penting, lelaki yang menjadi pilihan saya mengambil berat hal keluarga dan sanggup meredah susah senang bersama-sama,” katanya yang bersyukur keluarga kedua-dua belah pihak menerima dan merestui hubungan mereka.Maizawati berkata, pada mulanya dia gementar untuk menyuarakan hasrat berumah tangga kepada keluarga, namun tidak menduga mereka turut gembira dengan keputusan dibuatnya.“Jika saya bergelar janda tanpa anak, kemungkinan besar saya tidak membuat keputusan untuk berumah tangga lagi. Disebabkan kehadiran anak menyebabkan saya tekad mendirikan masjid dengan pilihan hati.“Emosi seorang ibu berbeza, apatah lagi melihat anak membesar tanpa perhatian ayah. Saya pernah lalui kehidupan tanpa ayah dan saya tahu apa yang anak rasa,” katanya.

Dia yang kini sibuk membuat persiapan perkahwinan bercadang menjalankan perniagaan menjual serta mengedar madu herba bersama bakal suami yang akan meletak jawatan sebagai shef tidak lama lagi.Sesiapa yang berminat menjadi pengedar madu herba itu boleh melayari maiza_collection75@yahoo.com.Maizawati pernah mencetuskan kejutan apabila membuat pengakuan terbuka mengenai hubungan bekas suaminya dengan Waheeda serta merelakan penyanyi wanita berkenaan menjadi madunya.Bagaimanapun, Akhil Hayy dan Waheeda menafikan hubungan mereka hingga diijabkabulkan di Masjid Jamek Ar-Rahimah, Kuala Kubu Bharu, 16 Ogos lalu.Maizawati dan Akhil Hayy bercerai talak satu pada 15 Julai lalu di depan Hakim Syarie Mahkamah Rendah Syariah Ipoh, Mohd Ridzuan Mohd Yusof.Hasil perkahwinan, mereka dikurniakan empat cahaya mata iaitu Siti Nur Maisarah, 12; Mohd Syarif Idayatullah, 11; Mohd Syakir Idayatullah, 8, dan Mohd Syatiri Idayatullah, 2.
sumber harian metro.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails