Sunday, January 17, 2010

Takkan Melayu Hilang Di Dunia.

'Ada pemimpin Melayu tak cinta bangsa sendiri'
Jan 18, 10 8:45am - malaysia kini.
Gabungan Penulis Nasional (Gapena) melahirkan kebimbangan dengan kewujudan segelintir pemimpin Melayu yang didakwanya sebagai tidak cintakan bangsa sendiri.

Ketua Satu Gapena Tan Sri Ismail Hussein berkata mereka sepatutnya menjadi pihak yang sentiasa berbangga dengan kemajuan bangsa sendiri dan bukannya mengaibkan bangsa sendiri.

"Sebagai contoh, ada pemimpin Melayu yang bersikap anti sastera Melayu," katanya semasa merasmikan seminar kenegaraan dan jati diri Melayu peringkat negeri Perlis di Kangar semalam, lapor Bernama.

Komen: saya bangga menjadi anak Tanah Melayu yang mana tanah tumpah darah nenek moang kita sejak berkurun-kurun lamanya...kita kena belajar dari kesilapan orang dulu-dulu untuk memperbaiki keturunan Melayu yang akan datang. Hidup Melayu.

Selain itu, beliau berharap bangsa Melayu terus dimartabatkan sewajarnya dalam gagasan 1Malaysia.

Menurutnya, Gapena telah mengadakan hubungan dengan hampir semua kelompok Melayu di seluruh dunia dan ini menunjukkan kaum Melayu begitu besar dan bangsa itu perlu dimartabatkan.

Seminar anjuran bersama Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara dan Gapena dengan kerjasama Persatuan Penulis Perlis (3P) itu dihadiri kira-kira 100 peserta daripada pelbagai pertubuhan budaya dan sastera di Perlis.

Komen : Aku bangga menjadi anak Tanah Melayu di bumi pusaka ini yang diwarisi turun temurun sejak sekian lamanya sebelum kedatangan penjajah. Jadilah anak melayu yang kenal asal-asulnya.Hidup Melayu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails