Saturday, September 5, 2009

Ahlam Wassalam Ya Ramadan...masyaallah.

Sekeluarga peluk Islam
Oleh MARZUKI TOGI
am@hmetro.com.my

PONTIAN: Ramadan ini sungguh bermakna bagi Shahmizan Khoo Abdullah, 50, apabila beliau bersama isteri dan tiga anaknya selamat menjalani upacara memeluk Islam di kediamannya di Kampung Pontian Besar, di sini, malam kelmarin.

Majlis itu dianjurkan Teras Pengupayaan Melayu (Teras) Daerah Pontian, Majlis Agama Islam Johor bersama dan Agama Islam Daerah Pontian disempurnakan Imam Satu Masjid Besar Daerah Pontian, Abd Rahman Othman dan turut disaksikan kira-kira 200 orang.

Selain Shahmizan, isterinya, Umi Nurbaiyah Goh, 43, dan ketiga-tiga anak mereka, Muhammad Fahmizan Khoo, 21, Muhammad Helmizan Khoo, 20, dan Nuralisya Fariesha Khoo, 15, masing-masing selamat menjalani majlis itu.
Fahmizan berkata, minatnya terhadap Islam bermula sejak dia berusia 10 tahun berikutan pergaulannya dengan rakan di sekolah rendah yang sebahagian besar beragama Islam, menyebabkan dia sering terikut-ikut.“Bagaimanapun minat itu hanya dalam cita-cita dan saya serta keluarga memendamkan saja. Namun pada Ramadan ini segala-galanya tercapai dan saya bersyukur kerana hasrat saya bukan saja direstui ibu bapa, malah mereka dan adik beradik lain turut serta memeluk Islam.
“Inilah rahmat tidak terhingga dan tidak disangka-sangka. Kami memeluk Islam dengan ikhlas dari hati sendiri dan tiada paksaan daripada mana-mana pihak... hanya Allah yang mengetahui isi hati kami,” katanya.
Majlis pengislaman itu dimulakan dengan melafazkan Rukun Islam pertama iaitu mengucap dua kalimah syahadat dan bacaan ikrar.

1 comment:

Related Posts with Thumbnails