Wednesday, December 16, 2009

Siapa Makan Nangka Dia Kena Getah


Buah nangka keluar pisang jadi tumpuan
Oleh Mohd Rafi Mamat
am@hmetro.com.my
PEKAN: “Saya yakin ada hikmah di sebalik kejadian ini,” kata Rosli Awang, 52, pemilik buah nangka yang mengeluarkan pisang.Dia yang tinggal di Felda Chini 3, berkata ini kali pertama dalam hidupnya melihat kejadian pelik itu berlaku sehingga menarik perhatian orang ramai menyaksikannya secara dekat.Menurutnya, dia tidak pasti faktor apa menyebabkan buah nangka miliknya mengeluarkan beberapa biji pisang berwarna kuning sehingga menimbulkan tanda tanya pelbagai pihak.“Saya menyedari buah nangka berkenaan ada kelainan ketika melihatnya enam bulan lalu sebelum membungkusnya dengan kain bagi mengelak rosak.“Kelmarin apabila saya membuka sampul kain, saya terkejut apabila mendapati terdapat beberapa biji pisang keluar di bahagian bawah buah nangka,” katanya.Rosli berkata, nangka berkenaan mengeluarkan buah pertama daripada pokok ditanam dua tahun lalu menggunakan biji yang tumbuh secara kembar.Katanya, kejadian pelik juga berlaku pada buah berkenaan apabila ia mengeluarkan getah berwarna hitam bukan putih seperti kebiasaannya.

“Walaupun berlaku kejadian pelik kepada saya termasuk beberapa individu yang datang melihat buah nangka ini, namun saya menganggap ia adalah secara kebetulan.“Ada wanita yang datang untuk melihat buah nangka secara tiba-tiba menggeletar dan eluruh badannya lemah, malah ada juga yang terjatuh,” katanya yang terpaksa memagar pokok berkenaan bagi mengelak orang menghampirinya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails